loading...
کرم و کود
ابراهیمی بازدید : 4 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ورمی کمپوست

ورمی کمپوست یک کود بیوارگانیک است که بسیار نرم ,سبک وزن ,ترد,تمیز,بی بو بوده و ظاهری شبیه به پودر گرانول قهوه دارد. لغت verm مشتق از کلمه لاتین vermis به معنای کرم می باشد و ورمی کمپوست حاصل یک فرایند نیمه هوازی است که به مساعدت گونه هایی خاص از کرمها,قارچها,باکتریها و اکتینومیستها انجام می پذیرد.ورمی کمپوست مواد حاصل از بستر رشد کرم ها بوده که پس از دفع شدن از سیستم گوارشی این موجودات در محیط باقی می ماند.این ماده شامل فضولات کرم به همراه مواد تجزیه شده و اجساد کرم ها می باشد که برای گیاهان ارزش غذایی فراوانی دارد و خاک را حاصلخیز می نماید.مواد دفع شده توسط کرم ها اغلب دارای ازت,فسفر و پتاسیم به مراتب بیشتر از خاکهای بدون کرم است و میزان عناصر میکرو نیز در این خاکها بیشتر می باشد.

کمپوست, ورمی کمپست, ورمی کمپوست, کود کمپوست, کود کرم خاکی

 

خصوصیات ورمی کمپوست:

 

کرم های خاکی از مواد زائد آلی استفاده میکنند و با کمک میکرو ارگانیسم ها ,مواد آلی موجود در آنها را به هوموس با مواد غذایی زیاد تبدیل می کنند.مواد زائد آلی از درون روده کرم عبور کرده و سپس دفع می گردد. این مواد دفعی و دیگر مواد باقیمانده حاصل از فرایند زائدات آلی کمپوست مورد نظر را تشکیل می دهند.علاوه بر این بخار آب و دی اکسید کربن بواسطه تجزیه مواد آلی تولید میشود.از آنجا که ورمی کمپوست نتیجه هضم طبیعی غذا در سیستم هاضمه کرم خاکی است.

خصوصیات این کود بسیار به نوع تغذیه کرم ها وابسته است .نسبت کربن به ازت ورمی کمپوست برابر 20 و پایین تر ار آن میباشد . طول دانه های خشک ورمی کمپوست بین 5-1 میلی متر و وزن مخصوص آن نیز کمتر از خاک گلدان است.هوموس آن حدود 20% وزن خشک آن می باشد .کرم های خاکی با زیرو رو کردن مواد آلی و ایجاد تونل در خاک نقش مهمی در احیای اراضی کشاورزی دارند.

ورمی کمپوست در اصلاح بافت فیزیکی خاک نقش بسزایی دارد و خاک را سبک می نماید .بعلاوه خاک را بهتر نگه می دارد یعنی باعث میشود تا آب به آرامی رها شده و از تبخیر سطحی و یا نفوذ سریع آب به داخل عمق خاک جلوگیری می نماید .از سایر مزایای ورمی کمپوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

·        در ایجاد تعادل نسبت به مواد معدنی به مواد مغذی در خاک نقش مهمی را ایفا نموده و با داشتن ترکیباتی چون ازت ,فسفر, پتاسیم, منیزیم و ... کود بسیار قوی به حساب می آید.

·        بعلت داشتن میزان قابل توجهی چربی ,کود کاملی به حساب می آید و احتیاجات متابولیکی گیاه را به خوبی برآورده می نماید.

·        اگر ورمی کمپوست را با کود معمولی مخلوط نموده و به خاک بدهیم در حلالیت مواد مغذی کود تاخیر ایجاد شده و مدت زمان پایداری کود در زمین افزایش می یابد.این رها سازی تدریجی مواد غذایی موجب می شود تا طول کاشت و داشت گیاه دیگر احتیاجی به افزودن کود اضافی نباشد.

·        ورمی کمپوست یک کود صد در صد آلی است و به طور مستقیم جذب ریشه گیاه می شود .و محیط مناسبی برای رشد موجودات ذره بینی خاک را فراهم می آورد .

·        ارزشمند ترین خاصیت این کود در عملکرد آنزیمها و میکروارگانیسمها و همچنین هورمونهای مختلف موجود درآن است ورمی کمپوست حاوی آنزیمهایی چون پروتئاز ,آمیلاز ,لیپاز, سلولاز و کتیناز می باشد.که در تجزیه مواد آلی خاک و در نتیجه در دسترس قرار دادن مواد مغذی مورد لزوم ریشه گیاه نقش موثری را دارا می باشد. خصوصیات فوق باعث می شود تا ورمی کمپوست به عنوان  بهترین و اساسی ترین کود برای احیای زمین های فقیر و لم یزرع بحساب آید.

·        ورمی کمپوست محصولی با ارزش برای انواع و اقسام کاشت ها به حساب می آید. در درجه اول برای پرورش گل و گیاهان زینتی و در مزارع اصلاح نژاد گیاهان نیز مورد توجه قرار گرفته است .از آنجا که نقش اساسی این کمپوست تحریک و تسریع رشد گیاه است ,بهترین تاثیر را در رنگ آمیزی گل و درشت نمودن آن دارا میباشد .

·        ورمی کمپوست در تغلیظ عطر و اسانس گیاهان و گلهای معطر نیز ماثر است.

·        از این کود می توان در کرتهای بزرگ پرورش گل ,مزارع انگور ,محصولات و میوه جات نوبر و زودرس ,جنگلهای طبیعی و مصنوعی,باغات گردو و مرکبات و زیتون استفاده نمود.

برچسب ها ورمی کمپوست , کرم , خاک ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 12
  • بازدید کلی : 140